Joga sport dla każdego

Joga – sztuka ta pochodzi z Indii i dzieli się na dwa podstawowe rodzaje: hatha joga wraz z asanami- układami ciała oraz joga medytacyjna. Hatha joga koncentruje się na organicznym zdrowiu i polega na rozciągnięciu mięśni czyli na odprężaniu i uspokajaniu. Natomiast joga medytacyjna polega na skupieniu swojego umysłu, opanowaniu swoich myśli i patrzeniu w głąb siebie. Ćwiczenia fizyczne, oddechowe i medytacja pozwalają na poznanie innego wymiaru samych siebie, swojego duchowego wnętrza, a dzięki temu na doświadczenie duchowego wymiaru rzeczywistości – co jest głównym celem tej praktyki.

Joga może być uprawiana przez każdego niezależnie od wieku, stanu zdrowia czy też elastyczności stawów. Przeznaczona jest zarówno dla kobiet jak i mężczyzn, młodych i starszych, a nawet dla dzieci, dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy czy rzucić palenie, również dla kobiet w ciąży- nie ma tutaj żadnych ograniczeń.

Joga:
– odpręża,
– odmładza,
– wzmacnia,
– reguluje funkcje całego ciała,
– daje energię,
– atrakcyjny wygląd,
– przynosi ulgę przy różnego rodzaju bólach, uszkodzeniach czy zaburzeniach trawiennych. Regularne uprawianie jogi wzmacnia cały organizm. Można ją uprawiać w domu, bądź w hotelu, jednym słowem wszędzie tam, gdzie aktualnie przebywamy.

Regularne ćwiczenia wraz z odpowiednim odżywianiem pozwalają na uniknięcie albo złagodzenie wielu dolegliwości, które pojawiają się i nasilają z wiekiem.

Wysiłek wkładany w ćwiczenia nie jest odczuwany jako wysiłek obciążający i nie powoduje wyczerpania sił, a za to efekty są niesamowite. Najlepiej jest uprawiać jogę zaraz po przebudzeniu bądź przed położeniem się spać. Pomieszczenie powinno być dobrze przewietrzone. Należy także zadbać aby nikt nie dekoncentrował podczas ćwiczeń, a osiągnie się wtedy lepsze efekty. Nie zaleca się spożywania posiłków tuż przed ćwiczeniem, natomiast picie nie ma wpływu. Wszystkie ćwiczenia powinny być wykonywane bardzo powoli i z rozmysłem, w takim stopniu, w jakim jesteśmy w danej chwili w stanie. W danej pozycji pozostaje się aż do momentu odczucia niewygody, jeżeli odczuwany jest ból ćwiczenie przerywa się. Ćwiczenia powinny być wykonywane codziennie aby uzyskać jakieś efekty.

W jodze najważniejszym elementem jest kontrola oddechu, ponieważ wg joginów to właśnie powietrze stanowi najważniejszy pokarm dla ciała, umysłu i ducha. Uważają oni, iż poprzez opanowanie techniki oddechu zwiększa się nasza energia życiowa, a to powoduje, że człowiek staje się pobudzony i świadomy- uczy się panować nad samym sobą. Duże znaczenie ma tu szybkość oddechu, który ma m.in. wpływ na pracę serca. Świadomy wolny oddech spowalnia jego czynność, z kolei wolniejsza praca serca ma korzystny wpływ na trawienie, oczyszcza krew i właśnie daje nowa energię życiową. Prawidłowy oddech podczas wykonywania ćwiczeń to oddychanie przeponą.

Joga jest idealnym sposobem na rozładowanie negatywnych emocji czyli stresu. Dzięki niej można dotrzeć w głąb własnej świadomości, a także znaleźć potrzebne wyciszenie. Należy mieć na uwadze, że wszelkie ćwiczenia relaksacyjne w jodze służą tylko chwilowemu rozładowaniu napięcia nagromadzonego w ciele. Prawdziwa walka ze stresem ma miejsce w umyśle ćwiczącego, dla którego trening powinien być czasem szukaniem źródła napięcia. Uświadomienie sobie podstawy problemu jest faktycznym wyjściem do walki ze stresem. Joga stanowi jedynie pomost na drodze w poszukiwaniu harmonii dobrego samopoczucia ze stresem.

Uprawianie jogi nie wymaga jak przeważająca większość sportów żadnych specjalistycznych sprzętów ani ubioru, tutaj wystarczą tylko: wygodne ciuchy oraz chęci i czas na ćwiczenia. Niestety w dzisiejszym świecie brak nam czasu na skupienie, doskonalenie własnego ciała i umysłu. Joga jednak daje same pozytywne aspekty, warto więc poddać się jej działaniu i wsłuchać się w siebie, a z pewnością rezultaty nie każą na siebie długo czekać.

Walentynki, to dobry czas, aby spróbować poćwiczyć razem z partnerem/ką, w specjalnie przygotowanej scenerii naszego domu, bądź w hotelu Spa w którym mamy zamiar spędzić ten magiczny czas.

Tomasz Zendlewicz

Brak podobnych post?w.



2 komentarze na “Joga sport dla każdego”

  1. Zastanawiam się właśnie nad rozpoczęciem uprawiania Jogi. Dużo pracuje w biurze i myślę, że to by mnie odstresowało w prosty i przyjemny sposób. W końcu czasem trzeba oderwać się od codzienności

  2. Dla osób z Krakowa polecam Szkołę Jogi Sadhana. Prowadzą kursy dla początkujących, dzięki którym każdy zainteresowany laik może nauczyć się prawidłowej praktyki asan. Dla mnie bomba!
    http://www.szkolajogi.com.pl

Zostaw komentarz