Last minute – prawda i mity

Każdy z turystów podczas poszukiwania swojej wymarzonej wycieczki, zetknął się z ofertą last minute. Czy last minute to 100% korzyści z rewelacyjną ceną na czele? A może przeciwnie ? pod atrakcyjną przykrywką kryją się gorszej jakości usługi? Zapraszamy do zapoznania się z materiałem o blaskach i cieniach, prawdach i mitach last minute.

W ich odkrywaniu pomogą nam specjaliści branży turystycznej z wieloletnim doświadczeniem oraz sami turyści, którzy w tym temacie mają najobszerniejszą wiedzę. Lato w pełni ? czy warto skusić się na ?lasta??

Co to jest last minute?

Pojęcia last minute na próżno szukać w ustawach, które regulują pracę biur podróży. Jednakże bardzo mocno przyjęło się w turystyce. Można wręcz powiedzieć, że na stałe weszło do kanonu turystycznej nomenklatury. Oznacza ono usługę turystyczną kupioną na krótko przed jej realizacją, co w znaczny sposób wpływa na jej cenę. Stąd oczywisty wniosek, że jest to łakomy kąsek dla tych wszystkich, którzy chcą komfortowo, ale i tanio wypocząć.

Skąd biorą się ?lasty?? Zwykle jest tak, że touroperator nie sprzedaje kompletu wycieczek do konkretnego miejsca, a i tak musi ponieść koszty transportu, wynajmu hotelu etc. Stąd nawet tańsza sprzedaż wycieczki jest zyskiem dla organizatora. Na kilka dni przed początkiem wycieczki wystawia więc w promocyjnej cenie dany wyjazd, a chętnych na niego zwykle nie brakuje ? tłumaczy Olga Puzoń z portalu turystycznego Odpoczne.pl.

Last minute ? jak, gdzie, kiedy?

Anna Niedźwiedzka z Odpoczne.pl opowiada o tegorocznych tendencjach last minute. ? W miesiącach wakacyjnych (lipiec, sierpień) oferty last minute to 90% wszystkich sprzedawanych rezerwacji. Poza sezonem, oferty last minute to raptem 10-25% ogólnej sprzedaży. Nie można określić, o ile tańsze są ?lasty?. Najwięcej zależy od tego, ile miejsc pozostało w samolocie. Im więcej, tym oferta last minute jest tańsza. W tym roku oferty last minute sprzedają się lepiej niż w zeszłym, a najczęściej wybieranymi kierunkami są Grecja, Egipt, Bułgaria i Tunezja.

Czy klient last minute to normalny klient?

Tutaj czas na obalenie pierwszego mitu. Nie ma mowy o nierównym traktowaniu klientów ofert katalogowych i promocyjnych. W ustawie o usługach turystycznych (t. jednolity Dz. U. 2004 r. Nr 223 poz. 2268 z póź. zm.) nie ma w ogóle takiego podziału, dlatego organizator nie może w jakiegokolwiek sposób różnicować swoich klientów ani inaczej ich traktować. Jak tłumaczy Olga Puzoń: klienci last minute mają oczywiście takie same prawa na wczasach jak i po nich, gdy mowa o ewentualnych reklamacjach. Organizator musi wywiązać się z umowy o świadczeniu usług turystycznych. To nie podlega żadnym zmianom, kiedy sprzedajemy last minute.

Last minute w oczach turystów

Najwięcej do powiedzenia na temat last minute mają oczywiście sami turyści, których spytaliśmy o to, co sądzą o takich ofertach. Ankietę zamieściliśmy na portalu społeczności turystów Oceniacz.pl w lipcu 2010 roku. W sumie na pytania odpowiedziały 602 osoby. Pierwsze pytanie, jakie zadaliśmy, dotyczyło skorzystania kiedykolwiek z oferty last minute. Jak się okazało, większość naszych respondentów była przynajmniej na jednej wycieczce, kupionej w opcji last minute.

Tych, którzy kupili kiedykolwiek last minute zapytaliśmy, czy dostrzegli jakąkolwiek różnicę w traktowaniu pomiędzy nimi, a klientami regularnych wczasów. Z otrzymanych odpowiedzi klaruje się wyraźny obraz na korzyść last minute. Zdecydowana większość pytanych nie dopatrzyła się żadnej różnicy.

Na końcu postanowiliśmy zapytać, czy last minute kojarzy się turystom pozytywnie (bez względu na to, czy mieli okazję skorzystać czy jeszcze nie).

Jasno więc wynika, że w oczach turystów odwiedzających portal społeczności turystów Oceniacz.pl, last minute to godna zaufania i bezpieczna propozycja. Zapytaliśmy także osobiście klientów bielskich biur podróży, z czym kojarzą im się oferty last minute. Przykładowe, najczęściej pojawiające się, odpowiedzi to:

– z wyjazdami na ostatnią chwilę

-z niepowtarzalną szansą wyjechania w jakieś magiczne miejsce za niewielkie pieniądze

– z dobrą ceną

Niekwestionowane zalety lasty minute

Oferty last minute to bez wątpienia kilka zasadniczych plusów, które stanowią o istocie tego typu propozycji i które na pewno mają zasadniczy wpływ na pozytywne postrzeganie last minute w społeczeństwie. Poprosiliśmy Wiesławę Przybylską, przedstawiciela organizatora 7islands, o wskazanie tych najważniejszych.

  • niska cena ? to największy atut last minute. Zdarza się, że wyjazd kupimy za połowę ceny.
  • organizator nie odwoła imprezy – nie zmieni się też jej termin.
  • cena imprezy nie ulegnie zmianie ? organizator w czasie krótszym niż 21 dni przed rozpoczęciem imprezy nie ma prawa podwyższyć jej ceny.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę kupując last minute?

Stare przysłowie mówi nie wszystko złoto, co się świeci. Podobnie jest z last minute, dlatego atrakcyjna cena nie może sprawić, że skusimy się na tego typu ofertę bez głębszego przemyślenia. Wiesława Przybylska skrupulatnie rozkłada last minute na czynniki pierwsze radząc turystom, na co muszą zwrócić szczególną uwagę przy zakupie oferty last minute.

  • musimy mieć możliwość załatwienia szybkiego urlopu ? nie zakładajmy, że mając wcześniej ustalony termin urlopu trafimy na dobrego ,,lasta??, najczęściej jedziemy byle gdzie i byle jak, byle tanio, a nie tam gdzie byśmy chcieli.
  • nie mamy dużego wyboru kierunku i hotelu ? najlepsze hotele (co nie zawsze znaczy najdroższe) w dobrych miejscach sprzedają się w ofercie first minute (listopad, grudzień, styczeń). Polski turysta jest już wyedukowany i wie, do których hoteli chce jechać i właśnie tych w last minute nie znajdziemy.
  • ograniczona ilość miejsc w samolocie ? jeżeli chcemy lecieć większą grupą znajomych, może się okazać, że nie ma wystarczającej ilości miejsc w samolocie (trzeba wtedy kombinować wyloty z innych lotnisk, ale rzadko są w te same dni tygodnia).
  • magia niskiej ceny ? niech nas nie zwiedzie niska cena wakacji! Wakacje będą wtedy udane, kiedy zaspokoją nasze oczekiwania. Nie kupujmy byle tanio! Jeżeli jesteśmy młodzi duchem i wieczorami lubimy imprezować sprawdźmy, czy dany hotel jest położony blisko centrum rozrywkowego, bo może się zdarzyć, że wylądujemy na pięknej wsi i wszystkie nasze zaoszczędzone na ,,laście ??pieniądze wydamy na taksówki. Jeżeli jedziemy z dwojgiem małych dzieci i teściową musimy wybrać odpowiedni obiekt, a nie np. tani, miejski hotel z małym basenem na dachu i nieustającą imprezą na deptaku. Tak więc niech niska cena nie przysłoni naszych potrzeb. Co z tego, że zapłacimy tanio, jeśli nasze wakacje będą nieudane.
  • bezprawne praktyki touroperatorów ? często niezgodnie z prawem touroperatorzy wykorzystują oferty last minute do omijania przepisów, które powinny chronić ich klientów. Żadna umowa nie może zawierać zapisów rażąco naruszających interesy klienta. Jeżeli podpiszemy taki dokument, który zawiera niedozwolone klauzule to zgodnie z naszym prawem nie będzie on wiążący. Wiele osób jest przekonanych, że korzystając z oferty last minute, musi ponieść dodatkowe koszty takiego wyjazdu. Oto przykłady powszechnych, ale nieprawdziwych opinii w tej kwestii:

– klient nie ma prawa do składania reklamacji – jeżeli biuro nie wykona świadczeń do jakich się zobowiązało, mamy prawo do złożenia reklamacji (najlepiej to zrobić podczas pobytu, bo może szybko uda się usunąć niedogodność).

– organizator ma prawo nie podać miejscowości lub nazwy hotelu, do którego jedziemy – przed zawarciem umowy musimy być poinformowani o rodzaju i kategorii obiektu, rodzaju wyżywienia oraz miejscu pobytu.

– program wyjazdu może ulec zmianie – program ma prawo różnić się od kupionego za normalną cenę, ale musimy być o tym poinformowani przed kupnem imprezy.

Wyposażeni w taką wiedzę turyści z pewnością zdecydują się na takiego ?lasta?, który zapewni im z góry ustalone atrakcje. Zaskoczenie i nieprzewidziane sytuacje to z pewnością rzeczy, które na wczasach lepiej omijać.

First minute

Oczywiście wszystkich ?pułapek? last minute możemy się jednoznacznie wystrzec, decydując się na oferty ?first minute?. Ich specyfika polega na wczesnej rezerwacji, z którą wiążą się znaczne upusty cenowe ? nawet do 40%. Tego typu promocje zaczynają się już w grudniu. Przy zakupie first minute warto zwrócić uwagę na to, czy dana oferta posiada gwarancję niezmienności ceny. Najlepszą opcją jest także wykupienie ubezpieczenia od rezygnacji. Jedną z największych zalet first minute ? obok atrakcyjnej ceny ? jest spory wybór hoteli i terminów (to główna przewaga nad last minute). Warto dodać, że do najpopularniejszych hoteli według turystów Oceniacz.pl należą m.in.: egipskie Sunny Days El Palacio czy Hilton Long Beach oraz turecki Club Santana ? w tych hotelach raczej nie zamieszkamy korzystając z oferty last minute. Biura podróży chcąc skusić turystów na first minute dokładają często wycieczki fakultatywne gratis.

?Lasty coraz popularniejsze?

Patrząc na tendencje sprzedaży oraz popularność ofert last minute możemy spodziewać się stałego wzrostu liczby oferowanych i sprzedawanych ?lastów?. Wielu turystów operuje pojęciami typu ?kupiłem lasta?, ?szukam lasta?, ?znalazłem lasta?. Dynamiczny tryb życia, który jest udziałem większości współczesnego społeczeństwa sprawia, że z wielu względów last minute to najlepsze, co możemy znaleźć w biurze podróży.

Brak podobnych post?w.



Zostaw komentarz